Produkter och varor av alla de slag säljs världen över varje dag. Ingen produkt är den andra lik och allt lockar olika målgrupper. Eftersom det finns så många produkter konkurrerande ute i världen måste man jobba hårt för att bryta sig loss från mängden. Man måste ha det lilla extra som ingen annan har i både design, funktion och pris. Ingenting får lämnas åt slumpen utan bör vara noga uträknat.
Produktbilder av hög kvalitét är ett absolut måste. Bilderna bör hålla hög standard i både arrangemang och upplösning, annars kommer din produkt inte locka många köpare. Ofta kanske man tänker att det mest är produkten i sig som spelar roll, men allt runt omkring är faktiskt näst intill viktigare för att få sälja någonting från första början. Valet av typsnitt för produkttext och loggor är en av dessa saker som kan gå snett. Välj någonting stilrent, inte allt för utstickande men ändå originellt. Ett utstickande och mindre välgjort typsnitt kan ofta göra potentiella kunder tveksamma till hur pass pålitligt ditt företag är.
Tänk också till lite extra på vilken målgrupp din produkt i huvudsak riktar sig till och välj saker som t.ex. en eventuell slogan efter detta. Alla slogans ska vara slagkraftiga och tydliga, men man får fundera på hur man formar dem beroende på målgrupp. Kanske man bör välja någonting mer utåtgående till produkter för ungdomar och någonting åt det mer sofistikerade hållet för äldre? Det finns egentligen inget rätt eller fel, bara råd och förslag som en hjälp på vägen. Lycka till med din försäljning!