Om du vill lyckas med din marknadsföring är ett tips att anpassa den utefter vad det är för säsong eller årstid. Bilder, videor, musik och så vidare som mer passar in under vinter kommer nog inte gå jättebra under sommaren. Därför är det viktigt att du gör din marknadsföring relaterbar och aktuell.
Om det är vår eller sommar kan du göra din marknadsföring mer verklig genom att exempelvis vara i en miljö med sol och bad, använda glass och läskande drycker som dekoration eller ha en gasolgrill weber i bakgrunden. Är det vinter och kallare ute passar det bättre med snögubbar, vinterjackor och sockor.
Riktad marknadsföring
Det är också viktigt att din marknadsföring är riktad till din målgrupp. Vad gör din målgrupp när det är soligt och varmt ute? Eller vad gör de när det regnar och är kallt? För att få en så bra marknadsföring som möjligt bör du ta reda på detta och sen använda det så att de som tar del av marknadsföringen kan relatera.
Om man kan relatera till en reklam, affisch eller liknande så är chansen mycket större att man faktiskt köper produkten eller använder tjänsten. Bra marknadsföring är när man känner att man själv blir träffad av det, och genom att göra säsongsbaserad reklam är det större chans att fler känner sig träffade. Det kan leda till att du får fler kunder – alltså så har din marknadsföring lyckats med sin uppgift att få in fler kunder till företaget.