0733996858 bobo@ekelin.actor
Välj en sida

 

 

En komedi med stort allvar, om könsroller och fördomar. Det bjuder Hemgårdens teatergrupp på under hösten.

Det handlar om “Sista paret ut”, skriven av Carin Mannheimer, som har premiär den 12 oktober. Lite annorlunda än de lättsmälta farser som annars brukar spelas på Hemgården kommer det att bli, enligt regissören Monica Larsson:

– Vi är en glad amatörgrupp som brukar spela ganska oskyldiga pjäser, men detta är en annan typ av pjäs och blir en liten utmaning för gänget. Carin Mannheimer har själv kallat det för en tragisk satir, men jag kallar det för en satirisk komedi. Jag tänkte att det kunde vara roligt för gruppen att få arbeta med något annat än en typisk fars.

”Sista paret ut” handlar om Axel som har familj och jobbar inom näringslivet, i miljöer där det är kostym och slips som gäller. Men en dag hittar hans hustru Lisa ett kvitto på en behå bland hans papper – och det är inte en behå som han har köpt till henne…

– Det är en historia som handlar om hur hårt könsrollerna sitter i vår miljö. Intoleransen är fortfarande stark mot personer som inte lever som alla andra, säger Monica Larsson.

Sista Paret Ut

Hemgården Borås

 

 

 

Under 2 dagar var jag med på flera ställen i Borås där vi spelade in en visionsfilm för Borås stad. Den kommer bland annat att visas när det nya kongresshuset invigs.

Bra produktionsupplägg av Brainforest!

Har precis avslutat lite statistjobb

En visionsfilm om Borås

 

Har precis fått manuset till vinterns pjäs med Fenixteatern i Sinnenas Hus i Borås.

 

Det jag vet så här långt är att jag ska spela karaktären “Bertil”, det blir otroligt roligt att få spela just den rollen eftersom en av mina favoritskådisar, Brasse Brännström, gjort den tidigare.

Lisa är i medelåldern och gift med Bertil. Igår firade hon ett steg upp i karriären tillsammans med tjejgänget på hotellet i stan. Där “råkade” Lisa ha ett hett kärleksmöte med en yngre man i hotellets spa-avdelning. Samtidigt är Lisas syster på väg för att stolt visa upp sin nyfunna yngre man. Han var visst också på hotellet igår kväll. Var det han? Väninnan och närmsta grannen Gerd; en grå, olycklig och arbetslös singeltjej, undrar envist vart Lisa tog vägen igår? Paniken börjar sprida sig, systern är på väg. Vad ska Lisa göra? Misstänker Bertil något? Kommer Gerd att backa upp henne eller har hon något annat i kikaren?

Axel är en man mitt i livet. Han fattar stora beslut som påverkar andra. Han jobbar i näringslivet. Han har kostym, skjorta och slips. Axel är också en snäll och omtänksam familjeman, gift med Lisa och de har en dotter som heter Sofia som är vuxen och står på egna ben. Han har dessutom ett intresse som han odlar vid sidan om och som är hans stora hemlighet. Denna hemlighet spricker när hans hustru en dag hittar ett kvitto i hans kalender, ett kvitto på en behå….

Sista paret ut

En komedi av Carin Mannheimer

 

Skrattretande scener avlöser varandra i denna välrepeterade fars.

Dessutom fägnas Bo W Jonsson av det smidiga ensemblespelet.

 

Stulen kärlek

Författare: Krister Claesson
Regi: Susanne Barrstrand
Ljud & ljus: Patrik Pilsmed

Medverkande: Dan Bodin, Elin Karlsson, Bertil Ekelin, Peder Skoog, Stig Apelkvist, Monica Larsson

Publik: Fullsatt

Spelas på Sinnenas hus

På en begränsad spelyta, föreställande ett ordinärt vardagsrum, gestaltar Fenixensemblen en händelsekedja lika osannolik som dråplig. Här vankas ett brokigt innehåll av otrohet, skilsmässotankar, stöldförsök, identitetsväxlingar, missförstånd, en härva av räddande lögner… Allt detta till synes kaotiska får ett begripligt förlopp utan longörer i Susanne Barrstrands tempofyllda regi.

Redan inledningsscenen drar igång farsen med något av dramatisk nerv, framdrivet av den beska stämningen mellan Berit och maken Evald. Det går inte att missta sig på Elin Karlssons påträngande porträtt av en bitter hustru i kärleksnöd. Likaledes framställer Dan Bodin med tveklös tydlighet en skitstövel till make.

Sådana är förutsättningarna, därpå börjar det hända grejer. En modersbunden tjuv bryter sig in, hejdad i sitt värv av en försäkringsagent. Nästa entré är Berits och missförstånden och hjälplögnerna tar rejäl fart. Framför allt innehåller scenerna med Bertil Ekelin och Peder Skoog, tjuv respektive försäkringsagent, en mängd komiska moment som förvaltas högst professionellt.

Komplikationerna tilltar när de nya grannarna Adam och Eva, det vill säga Monica Larsson och Stig Apelkvist, dyker upp. Här, vågar jag påstå, skruvas framförandet upp till en absurt komisk nivå. Det är också i detta sammanhang som Eva brister ut i en Carola-hit, med rytmiskt rörelsemönster genomfört av Adam och försäkringsagenten. Spontana applåder.

Det är således en mycket rolig föreställning med driv i ensemblespelet. En hel del har naturligtvis att göra med Krister Claessons fyndiga manus. Men samtliga skådespelare har också förmågan att yttra sina repliker, framför allt sådana med komisk poäng, med den avspända självklarhet som publiken gärna tar till sig.

Med en betvingande spelglädje tar sig Hemgårdens teaterensemble an farsen Oberörde Max av författarparet Arnold / Bach.

Efter en smula segdragna scener inledningsvis eldar man emellertid på ordentligt, innebärande att tempo och samspel fungerar utmärkt och att replikerna får den rätta karaktären. I den klassiska farsen ingår sådant som oväntade överraskningar, förödande missuppfattningar, till synes fastlåsta och ödesdigra positioner mellan somliga av rollerna. Bland annat detta kännetecknar aftonens skådespel där själva motorn i handlingen utgörs av grosshandlare Julius Svan-lund. Förloppets utgångspunkt är hans strävan att gifta bort sin dotter med kompanjonen Max, vars erfarenhet av kvinnor är strängt begränsad. För att göra Max intressant komponerar Julius ett attraktivt förflutet åt Max, vari ingår lögnen om dennes erotiska förhållande med en berömd aktris. Som envar kan föreställa sig får Julius agerande kaotiska följder, där förväntat ohållbara situationer avlöser varandra. Intet av detta bör dock avslöjas här.

Det är ju som bekant så att all scenframställning avkräver envar roll ett konsekvent genomförande, ett krav som ensemblen i sin helhet uppfyller och där enskilda rollprestationer också förmerar föreställningen. Här kan nämnas att några höjdpunkter är ett par scener med Reine Andréasson och Bertil Ekelin som Max respektive Julius, Tuija Siikaniva som fru Svanlund med föredömligt kontrasterande mellan flört och blossande ilska; eller Marie Svalanders hembiträde Henny, vars tystlåtna men  nyfikna tassande i scenrummet har en påtaglig komisk effekt.

BO W JONSSON

Oberörde Max

Lustspel i 2 akter

av 

Franz Arnold  och  Ernst Bach

Ensemblen i Oberörde MAx

Ensemblen

Här är vi som nu repeterar för fullt

Fabrikör Julius Svanström

Ännu en ny spännande roll att få spela!

Regisör

Monica Larsson

Gert Henningsson hälsade välkommen och informerade om vad som skulle hända under eftermiddagen. Därefter framförde Bertil Ekelin en egenproducerad sketch, alltså var det världspremiär, om ”Kanelbullen betydelse för Sverige, och dess betydelse för Sveriges nativitet”. En bra författar och skådespelarprestation som var mycket uppskattad.

Borås Tidning 2017-10-19