Nu kan du annonsera i Gmail

Google har idag lanserat ett nytt annonsformat, visa annonser i Gmail. Annonsörer kan nu köpa dessa nya Gmail-annonser direkt från AdWords.

Visa annonser i Gmail

Om du annonserar i Googles Display-nätverk, kan du välja att visa annonser på fliken Kampanjer i Gmail med hjälp av anpassade Gmail-annonser från annonsgalleriet. För den här typen av annonser betalar du bara för klick på den komprimerade annonsen när den visas högst upp på fliken Kampanjer i Gmail-inkorgar. När en person har utökat din annons, betalar du inget för eventuella klick på innehållet.

Så kan Gmail-annonser visas

Gmail-annonserna visas först i komprimerad form högst upp på fliken Kampanjer i Gmail. När någon klickar på din komprimerade annons, utökas den till full e-poststorlek och mottagaren kan interagera med bilderna och texten i annonsen. Personer som öppnar annonsen kan välja att spara den i sin inkorg genom att klicka på stjärnikonen eller på den blå Spara-knappen längst ned i meddelandet. De kan också vidarebefordra den utökade annonsen till andra som ett e-postmeddelande.

Skillnader mellan Gmail-annonser på datorer och mobiler

Gmail-annonserna som du skapar kan se olika ut beroende på om de visas i Gmail-appen eller i Gmail-inkorgen på en dator. AdWords optimerar annonserna så att de ser bra ut var de än visas, vilket innebär att annonsstorleken kan komma att anpassas till Gmail-mobilformatet. Annonsen behåller dock sin ursprungliga layout.